02 januari 2014

I hope my legs don't break, walking on the moon.

Oooooooch SÅ har ett nytt år kommit och gått. Här kan man fylla ut en massa rader på diverse kliché uttryck när det gäller årsskiftet men jag tänkte faktiskt hoppa över det och gå direkt på det roliga!



Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut?
Jodå, en massa saker: Käkat grodlår (av misstag!) i Vietnam, flyttat till kollektiv, fyllt tjugoett (HÄH), käkat brunch på clarion hotell i tre timmar, klippt sidecut för första gången i livet, deltagit i mitt första löpar-lopp, köpt nyproducerade vinylskivor, gått på demonstration, vågat mer, tagit för mig, skrikit högre. Men bland de större åstadkomna sakerna måste vara när jag sprang min första mil, ett år efter att jag tagit körkort firade jag med att springa mig nästan sönder och samman när-som-helst-börjar-jag-gråta-pga-jag-är-så-trött-i-kroppen-springa i sällskap med en av mina bästa vänner Emma. Utan henne hade jag legat på marken efter ett par kilometer.


(en timme efter milen: Så-jävla-stolt. Och trött.


Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja! Kajsa Carlsson och Mattias Appelberg fick den söta lilla Movitz
I världens bästa månad. Mars. Mvh Partisk.

Dog någon som stod dig nära?
Svar nej. Tack och lov.

Vilka länder besökte du?
I och med att jag inte kom längre än Åland förra året (alltså 2012) kompenserade jag rejält 2013. (förlåt klimatet!!!!) Överraskade STIGA i Vietnam till exempel:

Sedan tog jag min far och våra väskor till norra Italien i en vecka för att fira att han skulle fylla/fyllde 60 år, med vandring, vandring, vandring och vandring. Och en del tåg.





Och nu i december drog jag iväg med Klara till England! Sex dagar spenderade vi där. Åka tunnelbana, åka buss, åka mycket fel överallt, gick på spelning (stod på listan, mmmh yeah!), träffade nya människor, drack öl på diverse pubar, gick på utställningar, shoppade krimskrams som går sönder 30minuter senare. Ungefär sånt' vi hört att man ska göra i London:




Är det något du saknat 2013 som du vill ha 2014?

Absolut finns det exempel på det, som är helt och hållet egoistiska. Och jag har inte fått det men det har ju gått ganska bra ändå. Tänker att jag bara ska sluta sakna/längta efter saker och bara låta saker och ting ha sin gång.

Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas?
Inte så många specifika datum kanske, men definitivt några dagar sparar jag i minnesbanken för att titta tillbaka på när ensamheten kryper sig på.

Vad var din största framgång 2013?
Blev färdig med min utbildning! Även fast det känns som att jag inte gjort något för att förtjäna det eller att det ens känns speciellt märkvärdigt så försöker jag ändå tänka på att jag är bara 21 år gammal och har redan en färdig utbildning, helt utan studieskulder! Och det är det ju inte alla som har. Men tålamod, blod och tårar har jag betalat för allt slit.

Största misstaget?
Kan inte påstå att jag gjort något som jag ser som ett misstag. Även om jag känt mig misslyckad många gånger. Men tänker att det är två olika saker.

Bästa köpet?
Måste väl ändå säga min tattuering. Alltså, jag är så himla nöjd med den.
Tänker göra ett separat inlägg om det någon gång. (bara för att ha något att skriva om liksom!)

Vad spenderade du mest pengar på?
Resor, hyra, mat, godis, kläder, öl. Ungefär så.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Ja. Följdfrågor på det? Eller?

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2013?
"What does the fox say?" Är det första som dyker upp i mitt huvud och så får det väl vara då.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Oj. Detta är alltid en lika knepig fråga. Tycker alltid att det är svårt att avgöra i och med att man alltid utvecklas och lär sig av sina erfarenheter. Det har kanske inte hela tiden varit så lätt att säga nu är jag glad och nu är jag ledsen. Mycket i år har varit en neutral känsla. En Lagom-känsla. Eller jag-känner-ingenting-känsla och det kan man ju fundera rätt länge över vad det ska betyda och vad man gör av med sådana känslor. Men over-all...Gladare. I jämförelse med de två senaste åren.

Vad önskar du att du gjort mer?
Skrattat, kramats, orkat, läst böcker, gått på promenader oftare, fotograferat. Alltid.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Tröstätit, oroat mig, hoppats på för mycket gråtit, överanalyserat
 Och sånt' som hör till.  

Blev du kär i år?
Nej.

Favoritprogram på TV?
Om definitionen av "TV" är "Streema på internet" så får jag ta och säga Breaking Bad och 30 Rock. Såhär på rak arm.

Bästa boken du läste i år?
Kan ärligt talat inte minnas en enda bok jag läst i år (2013). Det vart inte så många. Och de det blev är åter-läsningar av gamla böcker. Men Christer Lundbergs bok "Gräspojken" var ju himla mysig, fin och rolig. 

Största musikaliska upptäckten?
Hello saferide! Hur en totalt missat denna vet jag inte. Men annars är jag rätt värdelös på det här med att upptäcka artister. Lyssnat på väldigt mycket svensk faktiskt, det vet jag. Men Linda Pira, Syster Sol och Lilla Namo är ju tuffa brudar!

Något du önskade dig och fick?
Önskade mig när? Har inte önskat mig några materiella ting av andra. Har jag önskat mig något har jag nog för det mesta köpt det själv för att jag har ett jobb och kan betala för mig själv.

Något du önskade dig och inte fick?
Sådant finns det väl alltid men känns ju dumt att gå och grubbla över det.
(återanvänder förra årets svar på denna.)

Vad gjorde du på din födelsedag 2013?
Gick ut på restaurang med en handfull av vänner, åt pasta, drack, drinkar, hade det väldigt mysigt.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Finns det inte alltid NÅGOT? Men jag är ganska nöjd ändå.

Vad fick dig att må bra?
Mina vänner. Alltid. Kommer alltid göra.

Vem saknade du?
En väldigt speciell person för mig
- som jag tyvärr tror aldrig kommer komma tillbaka till mig och inte jag till hen.

De bästa nya människorna du träffade?
De bästa HELT nya får väl bli två killar från london. Men det är inga jag känner precis.
Annars har jag bara tagit chansen att lära känna mina nyaste vänner från förra året ännu mer.

Mest stolt över?
Att jag äntligen listat ut vad jag vill göra med min framtid rent utbildningsmässigt. Bildjuornalistik.
Det kommer inte bli lätt men jag ska söka olika utbildningar och på ett eller annat sätt nå mitt mål.
Om det är något man kan vara stolt över. Annars är jag ganska stolt över mig själv på vissa andra plan. Att jag har vågat ta diskussioner, varit starkare mentalt och modigare. Mm, det är det jag kan säga.

Högsta önskan just nu?
Bli kvitt denna hosta+snuva. Att någon städar mitt rum. Att det blir vår snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar