28 augusti 2015

En vecka i Gamleby har nu passerat och allt känns bra.
På Måndagen träffades alla deltagare i aulan på folkhögskolan, så mycket människor, vilka skulle egentligen gå i samma klass med? Vilka här är fotoelever? Det var lite nervöst och spänt men när respektive lärare vinkat till sig sin nya klass var allting ganska klart.

GF - 18, min klass, består av 11 stycken personer från olika delar av landet. Vi lekte en namnlek och berättade vart vi kom ifrån och vilka förhoppningar vi hade för det kommande året. Jag gillar min klass, vi är en fin skara människor med olika erfarenheter av foto, vissa är "grönare" än andra men alla har ett kreativt tänk och det känns så himla roligt. Klassen på Gotland var så himla mixad både vad gäller ålder, erfarenhet och vilket typ av foto man ville hålla på med. Här i Gamleby kommer det bli supernördigt när en bor på ett internat med 19 andra fotonördar. Det känns som en fin bubbla att vistas i.

På tisdagen visade min klass sina självporträtt som vi fick som uppgift under sommaren.
Det är väldigt läskigt i början. Vad ska folk tro om mig? Vad tycker dom om hur jag tänker och hur jag presenterar mig? Men något hände efter den genomgången, folk släppte garden och det kändes som att det var lättare att komma in någon på livet.

I övrigt har det mest bara varit väldigt mycket information och genomgångar som gör att hjärnan känns som en trött och blöt liten portion potatismos, skvalpandes fram och tillbaka innanför pannbenet. Lägger ner väldigt lite tid på diverse sociala medier och är inte särskilt lätt att få tag i nu såhär i början. Energin finns helt enkelt inte där.

Hittills har vi två uppgifter. Den ena är att tolka en text skriven av Stig Dagerman som heter "Att döda ett barn". Lite makabert kanske men jag har några idéer jag tänkte prova under helgen.
Sedan har vi också fått en gruppuppgift där GF-18 och YH-6 (aka Reklam & Magasin-människorna)
tillsammans i mindre grupper ska tolka en bild efter en film. "Twin Peaks", "Den Onde, Den Gode Den Fule", "Jurassic Park", "Alien", "Thelma & Louise", "Det sjunde inseglet", "Abba the Movie" och "Easy Rider". Min grupp fick filmen Alien och vi har några idéer trotts brist på stora slemmiga aliens och diverse rymdraketer.

Sitter i detta nu på en buss från Gamleby till Stockholm. I helgen är jag bjuden på inte mindre än två inflyttningsfester, så därför vänder jag hem redan efter första veckan. Att åka buss långt och inte titta ut genom fönstret är inget jag är särskilt bra på, det är ett lätt illamående som stiger inom mig så därför tänkte jag inte skriva så mycket mer för stunden. Ville bara få ner det här. För att minnas.

Kort kan jag säga att jag känner att jag är på rätt plats.
Jag kommer lära mig så mycket här.

Tills nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar